Familie

Hvor ofte har du hørt ordsproget “tag tid til at dufte til roserne”? Hvis du jonglerer familie, arbejde, skole, regninger, shopping, ferie, lægebesøg osv., Kan man godt blive i tvivl om  hvordan du skal have et øjeblik til at gøre det, når man næppe kan finde tid til at børste tænderne !

Uanset hvor givende din travle livsstil kan være, kan tempoet i sidste ende have bekostning for dig fysisk og følelsesmæssigt.

Denne artikel ikke hjælper dig med at finde en bedre måde at strukturere din tidsplan for at give dig mere tid, men den kan det måske hjælpe dig med at finde små, enkle måder at se skønheden i den verden, du bor i. Med andre ord, at “dufte roserne”.

Massage dine hænder med olivenolie eller din yndlings håndcreme, og træk derefter et par handsker på, inden du dykker ned i opvasken. Så får dine hænder også en skønhedskur mens du ordner de daglige pligter.

Uanset hvad vi spiser, kan vi ikke undgå at få snavsede tallerkener og bestik. Vi har brug for næring til at overleve.

Heldigvis så kan du ved at vaske op, få klaret den daglige meditation samtidig, ved at lade din opvask følge en struktur der giver dig plads til at slappe af og tænke.

 

Nogle fordele ved meditation

Sænker puls og blodtryk.

Hjælper med angst og fobier.

Hjælper med at få ro i sindet.

Forbedrer mental funktion.

Forbedrer koncentrationsevner.

 

Afhængigt af din personlighed kan du blive nødt til at skabe en rutine for at opnå det ideelle niveau af opmærksomhed til at udføre dit opvaskingsritual, såsom at tage et forklæde på eller bruge en bestemt svamp. Psykologisk vil vil du hver gang du følger den samme forberedende rutine, begynde at gå i en afslapnings tilstand, før du selv begynder at slappe af.

 

Hjælp til hovedpine

At sætte sine hænder ned i varmt vand kan lette en del hovedpiner.

Har du en virkelig stædig hovedpine, så læg en kold klud  på dit hoved eller nakke.

 

Trin 1 – Forbered vasken

Du skal starte med at vaske vasken, hvor opvasken skal klares. Det er rigtigt, vask vasken inden du begynder! Dette giver dig ikke kun en anden form for forberedelse, det giver også vandet tid til at nå den højeste temperatur.

Giv vasken en hurtig skylning, sæt proppen i, og begynd at fylde op med dit vaskevand. Det skal være den varmeste temperatur du kan tolerere med dine bare hænder! Hvis du har spændingshovedpine eller sinus problemer, vil din krop takke for dette.

Tilsæt en generøs mængde af din foretrukne flydende opvaskemiddel. Brug noget med en duft, der appellerer til dig, men husk, duften vil blive meget stærkere, når den tilsættes til varmt vand.

 

Trin 2 – vask i rækkefølge

Du er nu klar til at begynde at vaske opvasken op. Det er vigtigt altid at vaske op i en bestemt rækkefølge. Som i Tai Chi, skaber vi et sæt ritualer, der bliver mere automatisk med gentagelse.

Derfor vaskes kopper og glas først, derefter fade, tallerkener og skåle. Bestik og køkkenredskaber kommer efter og endelig gryder og pander. Hvis vandet bliver snavset eller fedtet, så skift det.

Vask hvert enkelt stykke forsigtigt, og tag tid til at mærke overfladerne. Lær at værdsætte fornemmelsen af de våde, sæbe overflader. Skyl hvert stykke omhyggeligt under rindende vand og læg dem i stativet for at tørre.

Hvis du er bekymret for vandforbruget, kan du lægge alle de vaskede genstande på et rent håndklæde og derefter skylle dem, når alle delene er vasket. Dette forhindrer vandet i at løbe hele tiden mens du vasker, og det er lettere end at tænde og slukke vandhanen for hvert enkelt stykke.

 

Trin 3 – Afslutning af opgaven

Når dine skåle er skinnede rene og stablet til tørring, drænes vandet fra vasken og du tørrer forsigtigt vasken og vandhanerne af. Det giver dig mulighed for at værdsætter skønheden i den nyligt polerede vask og vandhaner.

En anden mulighed er selvfølgelig at anskaffe sig en opvaskemaskine, lade den klare arbejdet, og så bruge tiden på noget reel meditation eller noget andet afslappende.